תפריט

כל מה שרציתם לדעת על פרפ

פורסם
1139 צפיות
כל מה שרציתם לדעת על פרפ

כל מה שרציתם לדעת על פרפ

אם עוד לא שמעתם את המילה פרפ, אתם אולי חיים בפלנטה אחרת או באיזו מדינה מזרח אירופאית או כזו שלא ממש מתקדמת עם זכויות להט"ב. לא שיש קשר מובהק בין זכויות ליחסי מין ללא קונדום והגנה מ-HIV, אבל הפרפ הפך למעיין תו תקן שמעיד על ההכלה והליברליות של המדינה, החברה ובעצם הממשלה (ומשרד הבריאות) ביחס לקהילה הגאה במדינות שונות בעולם.באופן מפתיע ובעקבות לחץ של שנים רבות על משרד הבריאות וגורמים נוספים, נית לרכוש את הפרפ בישראל בעלות נמוכה יחסית. אז הנה כל מה שרציתם לדעת על פרפ ולא העזתם לשאול – אם אתם בארון, אם אתם סתם ביישנים או אם רופא המשפחה שלכם לא מבין בזה כלום:

למה זה כל כך נפוץ?

בניגוד למה שהרבה חושבים, הפרפ נהפך פופולרי יותר ויותר בקרב הומואים, בעיקר, פשוט כי רבים מהם התחילו לקיים יחסי מין בלי קונדום. בעצם, הפרפ היה בהתחלה פתרון אידיאלי להומואים ולאחרים בקבוצות סיכון להידבק ב-HIV והוא יועד קודם כל עבורם. עם הזמן, סקס לא מוגן הפך נפוץ יותר ויותר, גם כתוצאה מלחץ חברתי וגם כי יש הרבה שטוענים שזה יותר מהנה, וככה בעצם הפרפ הפך ל"מוצר צריכה" מוכר במדינות מערביות ליברליות. עם הזמן, ככל שהשימוש בפרפ עלה, יותר הומואים הבינו שכדי לשמור על הבריאות שלהם כדאי להם לקחת פרפ. לפעמים כשאנחנו תחת השפעה של חומרים ממכרים או סתם כשאנחנו מפשלים (כלומר שוכבים לא מוגן עם מישהו זר פעם אחת או יותר), הפרפ ימנע מאיתנו את הסיכויים להידבק ב-HIV.

מיועד רק להומואים?

הפרפ התחיל בקרב הומואים ונערי ליווי, לרוב טרנסג'נדריות, בקהילה הגאה אבל הוא משמש גם רבים בקהילה הסטרייטית. האמת, אצל הסטרייטים הפרפ הוא עדיין לא מוכר אבל אפשר להניח (וגם לבדוק את זה במחקרים), שלא מעט גברים ונשים סטרייטים אוהבים לעשות מין לא בטוח. אז הם מפחדים להיכנס להיריון, בניגוד להומואים, אבל גם הם רוצים להימנע מהדבקה ב-HIV. לכן אם תבקשו פרפ מהרופא שלכם הוא לא ישאל אתכם עם איזה מין אתם שוכבים, אבל "כמה פרטנרים מזדמנים יש לכם בשבוע או בחודש?" זו שאלה לגיטימית.

אני חייב לקחת את זה כל יום?

חשוב להקפיד על נטילת הכדור מספיק זמן לפני ואחרי שאתם מתכננים לבצע סקס לא מוגן, בהנחה שאתם מתכננים דבר כזה. אם אתם מפשלים מדי פעם ומורידים את הקונדום או מראש לא שמים אותו או שאולי הקונדום נקרע לכם יותר מדי פעם, ואם אתם לא זוכרים מה אתם עושים תחת סמים ואלכוהול – מומלץ מאוד לקחת את הפרפ כל יום כדי להיות על הצד הבטוח. ועדיין, בניגוד לתרופות למחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת וכמובן HIV (מחלה כרונית), אין צורך לקחת את הפרפ כל יום למשך שארית החיים.

ומה לגבי מחלות מין אחרות?

הפרפ אמנם מגן מפני HIV אבל לא מפני מחלות מין אחרות ואסור לזלזל בהן. כלמידיה, עגבת, גונוריאה, פפילומה ועוד כל מיני שמות של מחלות לא נעימות, כואבות, נוראיות ובעלות השלכות לטווח הארוך – הפרפ לא מגן מפניהן. ואם כבר אתם נבדקים, אל תשכחו להיבדק גם בגרון, גם בפי הטבעת, גם בשתן וגם בדם. בדיקות דם הן כבר מזמן לא מקיפות מספיק בשביל לאתר את כל מחלות המין שאולי דוגרות אצלכם בגוף. אז מה הפתרון? לקחת פרפ ולשים קונדום – ככה אתם על הצד הכי בטוח שאפשר!

אז זה מסוכן?

הפרפ או בשמו המקצועי טיפול מונע טרום חשיפתי ל-HIV הוא בעצם טיפול ולא תרופה. הטיפול הזה מתבסס על נטילה יומיומית של התרופה אמטריביר טבע (שנקראת גם טרובדה). וכמו כל טיפול רפואי שמשלב הכנסת חומרים כימיקליים לגוף לאורך זמן, אתם עלולים להרגיש תופעות לוואי שונות. יש מי שהתחילו עם פרפ וסבלו מכאבי בטן או שראו השלכות שליליות בבדיקות הדם הכלליות, ולכן ויתרו על הפרפ והמשיכו לקיים יחסי מין עם קונדום. האם יש לפרפ השפעה על חייכם נניח שתרגישו כשתהיו בני 70? עוד מוקדם מדי להגיד.

 

*המידע אינו רפואי ואינו בא להמליץ בשום אופן על התרופה.

לרשימת הרופאים המתמחים לחץ כאן

 

 

תגובות גולשים לגבי כל מה שרציתם לדעת על פרפ

התגובות עוברות אישור של מנהל האתר טרם פרסומן.
* תגובות המכילות מספרי טלפון לא יאושרו - לצורך כך ניתן להתכתב בהודעות פרטיות באתר. ההרשמה לאתר היא חינם לחלוטין. להרשמה לחצו.

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*
*

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כל מה שהיה השבוע 1.10.20

כל מה שהיה השבוע 1.10.20

1100 צפיות

בישראל, הסגר ממשיך להחריף וסופו לא נראה באופק והאיסורים על טיסות לחו"ל בזמן הסגר עדיין…

כל מה שהיה השבוע 1.10.20
מצעדי גאווה 2021 בעולם

מצעדי גאווה 2021 בעולם

1121 צפיות

רגע לפני ששנת 2020 נגמרת והקורונה תישאר מאחור (אמן ואמן), מדינות העולם כבר מתכננות קדימה…

מצעדי גאווה 2021 בעולם
כל מה שהיה השבוע 23.10.20

כל מה שהיה השבוע 23.10.20

1106 צפיות

המסמך של הרב בני לאו והבחירות שתמיד מהוות אפשרות ריאלית ואי אפשר לדעת מתי הן…

כל מה שהיה השבוע 23.10.20
כל מה שהיה השבוע 08.10.20

כל מה שהיה השבוע 08.10.20

1194 צפיות

שבוע לקראת אחרון של סגר (האמנם?) בישראל ובמקביל עוד ועוד החמרות בהנחיות בעקבות מגפת הקורונה…

כל מה שהיה השבוע 08.10.20
כל מה שהיה השבוע 17.09.20

כל מה שהיה השבוע 17.09.20

1125 צפיות

אז מה חדש בקהילה הגאה בארץ וברחבי העולם בשבוע החולף? זה המקום להתעדכן, לדעת ולשמוע…

כל מה שהיה השבוע 17.09.20
מאמר חדשותי 22.10

מאמר חדשותי 22.10

1110 צפיות

המסמך של הרב בני לאו והבחירות שתמיד מהוות אפשרות ריאלית ואי אפשר לדעת מתי הן…

מאמר חדשותי 22.10
מאמר חדשותי 29.10

מאמר חדשותי 29.10

1128 צפיות

שבוע עמוס עבר על הקהילה הגאה ששוב עמדה במוקד העניינים והמחלוקות במשכן הכנסת. זו כנראה…

מאמר חדשותי 29.10